Skip navigation Menu
Extra informatie

Je eigen Facebook pagina promoten

Veel bedrijven en organisaties hebben een eigen Facebook pagina. Als je daarop veel relevante en leuke berichten plaatst, is het belangrijk om je groep fans verder uit te breiden. Je wilt immers een grote groep mensen aan je merk of organisatie binden. Dat kun je doen door via eigen kanalen mensen erop te wijzen dat je een Facebook pagina hebt. Maar om je community echt snel groter te maken, ontkom je er bijna niet aan om Facebook advertenties in te zetten. Dit artikel geeft een beknopte omschrijving hoe je dat opzet. Wil je meer weten over adverteren op Facebook volg dan de Training Facebook Adverteren.

Er zijn twee typen advertenties die je kunt inzetten om je eigen Facebook pagina/content te promoten:

  • Sponsored stories
  • Facebook adverts

Wanneer je een nieuwe advertentie aanmaakt in je Facebook advertentie account kun je voor één van deze advertentievarianten kiezen. Het is verder belangrijk om bij ‘Destination’ de Facebook pagina te kiezen die je wilt gaan promoten. Je ziet hier alleen de Facebook pagina’s terug waarvan je zelf beheerder bent. Hieronder worden beide advertentievarianten verder toegelicht.

Sponsored stories

Sponsored stories zijn Facebook advertenties ter promotie van je Facebook pagina of berichten. Sponsored stories worden in de rechter kolom getoond aan vrienden van je Facebook fans. Dat maakt dit type advertentie voor het vergroten van je community heel erg krachtig. Je ziet er immers de aanbevelingen van je vrienden onder staan. Dit wordt ook wel sociale context genoemd.

Er zijn 2 soorten sponsored stories:

  1. Page Like Story: advertentie die laat zien welke Facebook pagina’s vrienden leuk vinden
  2. Page Post Like Story: advertentie die laat zien welke Facebook berichten vrienden leuk vinden

Een Page Like Story en een Page Poste Like Story

Als je ervoor kiest om een sponsored story in te zetten, kun je daaronder kiezen hoe je de advertentie precies wilt targetten. Standaard worden sponsored stories aan vrienden van je Facebook fans getoond, maar dit kun je verder verfijnen.

Mogelijkheden om te verfijnen zijn:

  • Alleen vrienden van Facebook fans met specifieke geografische en demografische kenmerken
  • Alleen vrienden van Facebook fans met specifieke interesses
  • Alleen vrienden van Facebook fans die je Facebook pagina wel of niet leuk vinden

Tot slot kun je aangeven aan welke campagne de Page Like Story of de Page Post Like Story toegekend moet worden, wat het dagbudget is, wanneer de advertentie moet starten en stoppen en wat de maximum CPC mag zijn.

Facebook adverts

Naast de sponsored stories kun je ook zogenaamde Facebook Adverts inzetten ter promotie van je Facebook pagina, berichten en/of Facebook tabs. Deze laatste kun je niet promoten met Sponsored Stories.

Er zijn twee soorten Facebook adverts:

  • Advert from a page post: hiermee maak je van één van je Facebook berichten een advertentie die in de rechter kolom wordt getoond
  • New ad message: hiermee maak je een eigen advertentie waarvan de klikken naar je Facebook pagina of Facebook tab gaan. De afbeelding en advertentietekst van deze advertentie kun je zelf bepalen. De titel van de advertentie heeft de titel van je Facebook pagina.

Vervolgens kun je deze advertentiesoort op dezelfde manier targetten als Facebook advertenties die je naar een externe website laat leiden. Als extra optie kun je deze advertentiesoort ook targetten op vrienden van je Facebook fans.