Skip navigation Menu
Extra informatie

Facebook campagne maken

Het maken van een Facebook campagne kan in een aantal stappen worden voltooid. In dit artikel gaan we er vanuit dat je al een Facebook advertentie account hebt.

Stap 1: advertentie maken

Zodra je bent ingelogd in je Facebook advertentie account zie je rechtsboven een grote groene knop waarmee je een nieuwe advertentie kunt aanmaken.

Vervolgens kom je in een nieuw scherm waar je een Facebook advertentie kunt opmaken. Kies bij Destination voor ‘External URL’ als je de advertentie wilt laten verwijzen naar een site buiten Facebook. In een ander artikel gaan we uitgebreider in op het maken van advertenties voor het promoten van je eigen Facebook pagina en/of content.

Let bij het maken van een Facebook advertentie op de volgende zaken:

  • De afbeelding bepaalt voor 70% het succes van je advertentie. Zorg voor een duidelijke en sprekende afbeelding. Test meerdere advertenties in dezelfde campagne. Dat kun je doen door na het maken van deze advertentie opnieuw op de groene knop ‘Create an Advert’ te klikken en de stappen te doorlopen.
  • Facebook advertenties worden niet standaard doorgemeten in Google Analytics. Zorg dat je URL goed labelt met behulp van de Google URL Builder (kies bijvoorbeeld bron ‘facebook’, medium ‘cpc’ en campaign ‘naam campagne – targeting – naam advertentie’).
  • Schrijf een pakkende korte tekst. Hoe korter hoe beter!

Stap 2: advertentie aan de juiste doelgroep tonen

Nadat je een advertentie hebt gemaakt kun je aangeven aan welke doelgroep je de advertentie wilt tonen. Dit wordt ook wel targeting genoemd. Je kunt hier op 4 manieren targetten:

  1. Geografisch: landen en/of rondom steden
  2. Demografisch: leeftijd en geslacht
  3. Interesses: wat mensen in hun profiel hebben opgegeven als interesse
  4. Connecties op Facebook: fans van je Facebook pagina of vrienden van je Facebook fans

Je kunt verschillende manieren van targeting met elkaar combineren. Bij het kiezen van een targeting is het verstandig om met het volgende rekening te houden:

  • Kies niet een te uitgebreide targeting. Het is beter om targeting op te splitsen. Je zou bijvoorbeeld interesses kunnen clusteren rondom één centraal thema en voor elke cluster een eigen campagne kunnen aanmaken. Zo kun je snel beoordelen welke clusters met interesses goed werken en welke niet.
  • Als je een eigen Facebook community hebt is het verstandig om daarvoor een campagne met advertenties voor aan te maken. Advertenties die zijn getarged op de eigen Facebook community converteren over het algemeen veel beter.
  • Je kunt alleen targetten op vrienden van Facebook fans als je een advertentie maakt ter promotie van je eigen Facebook pagina en/of content. Je kunt dus niet een advertentie die je laat landen op een externe url targetten op vrienden van je Facebook fans.

Stap 3: advertentie toewijzen aan campagne

De laatste stap is het toewijzen van de advertentie aan een (bestaande) campagne, het kiezen van een dagbudget, planning en CPC.

Kies in het uitklapmenu op ‘Campaign name’ de campagne waar je de advertentie aan wilt toevoegen. Heb je nog geen bestaande campagne of wil je een nieuwe campagne aanmaken klik dan op ‘Create a new campaign’. Kies bij ‘Schedule’ eventueel een start- en einddatum en geef bij ‘Pricing’ een CPC bod op. Het is verstandig om te kiezen voor het geadviseerd bod. Een te laag bod zorgt ervoor dat je advertentie minder vaak wordt vertoond.

Meer artikelen in deze categorie