Skip navigation Menu
Extra informatie

De spelregels van LinkedIn

Als we professioneel en actief willen zijn op LinkedIn, hebben we te maken met een aantal spelregels. Ga er maar eens voor zitten, dan licht ik ze toe.

Het gaat om relaties

Op LinkedIn gaat het om relaties. Relaties bouwen en onderhouden. Vanuit een zakelijk netwerk maak je connecties met personen waarmee je affiniteit hebt of waarmee je zaken hebt gedaan of gaat doen. Je wil elkaar niet uit het oog verliezen, wellicht kun je nog eens wat voor elkaar betekenen. Of je wil de kennis die hij of zij deelt niet missen, omdat deze informatie voor jou erg waardevol kan zijn.

Andersom is dat ook zo. Kennis of informatie die jij deelt kan waardevol of interessant zijn voor je eigen volgers. Dat kan één van de redenen zijn dat connecties je volgen. Net als in “echte” relaties gaat het om geven & nemen, je werkt aan een vertrouwensband en bent voor een langere periode aan elkaar verbonden.

Deel, maar niet teveel! Wees vooral relevant, want ontvolgen is zo gedaan.

Ga voor kwaliteit

De kwaliteit van je relaties op LinkedIn is belangrijk. Zowel voor jou als voor je connecties. Door het “echt” kennen van je LinkedIn-connecties kan je ze waardevolle content aanbieden (vraag – aanbod).

Content die jou wordt aangeboden door “bekende” connectie is in veel gevallen ook relevant, omdat jouw informatiebehoefte daar ligt of omdat het een interessante nieuwswaarde heeft waar je wat mee kan/ moet doen.

Kwaliteit van content op LinkedIn zorgt voor zogenaamde win-win situaties, zoals dat met “live” netwerken in veel gevallen ook win-win situaties oplevert. Je kunt wat voor elkaar betekenen, door kwalitatieve informatie of ervaringen uit te wisselen!

Dat betekent niet dat de informatie altijd van jouw kant moet komen. Je kunt ook reageren op een artikel, vraag of stelling die je voorbij ziet komen. Lever alleen een bijdrage als het waardevol is.

Minder waardevol voor jouzelf, maar wel voor een connectie uit jouw netwerk? Dan kan je deze connectie tippen door hem of haar te noemen in een reactie. Zo lever je ook een bijdrage aan de kwaliteit van de content, jij zorgt ervoor dat het bij de juiste mensen terecht komt.

Betrek de hele organisatie

Hoe meer zielen, des te meer kennis en bereik! Door samen te werken met collega’s, op LinkedIn, creëer je meer draagvlak en authenticiteit.

Er zullen overeenkomsten in jullie connecties zijn, maar wellicht ook verschillen. Dus door samen te werken loopt het aantal bereikte personen veel harder op, dan wanneer je er alleen voor staat.

Je kunt LinkedIn berichten van elkaar delen, maar ook aanvullen, of onder de aandacht brengen bij connecties die dat op prijs stellen.

Spreek samen af hoe je om gaat met reacties op de geplaatste content. Reageer je altijd vanuit de collega die het heeft geplaatst of kunnen andere collega’s ook reageren omdat het hun vakgebied betreft. Wanneer je daarover van te voren afspraken maakt, is het helder wat er van iedereen wordt verwacht.

Frequentie & regelmaat

Connectie mogen wat van je verwachten. Een actieve houding bestaat uit minimaal één update per week.

Durf te vragen

Vraag je connecties waar zij behoefte aan hebben. Met de input vanuit jouw netwerk ontwikkel je een contentstrategie. Daarin leg je vast wanneer je een update plaatst en waar die update over gaat. Je kan op verschillende manieren content plaatsen, welke mogelijke manier lichten we later toe.

Tot slot

Heb jij nog vragen naar aanleiding van het artikel “spelregels van LinkedIn”? Neem gerust contact op.

Naast het delen van interessante kennis, geven wij ook LinkedIn trainingen. Elke training wordt op maat aangeboden en is geschikt voor elke ondernemer of onderneming. Naast losse inschrijvingen geven wij ook in huis trainingen bij u op locatie.

Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden.