Skip navigation Menu
Extra informatie

Duplicate of dubbele content: wat is het?

Duplicate content of dubbele content is een veelvoorkomend SEO-probleem. Kortweg houdt het in dat dezelfde pagina onder twee verschillende URLs bereikbaar is. Zoekmachines zien twee of meerdere pagina’s die dezelfde inhoud bevatten, vandaar de naam ‘duplicate content’. Voorbeelden van dubbele content:

  • www.[domein].nl/seo/zoekwoordenonderzoek en www.[domein].nl/adwords/zoekwoordenonderzoek bevatten precies dezelfde inhoud
  • Een homepage is op twee manieren bereikbaar, met ‘www’ en zonder ‘www’

In eerste instantie zullen beide pagina’s door de zoekmachine worden geïndexeerd, maar uiteindelijk zal Google er één kiezen.

Oorzaken van dubbele content

Dubbele content komt helaas vaak voor en heeft een aantal oorzaken:

  • De website is technisch slecht uitgevoerd. Met name bepaalde CMS systemen zoals Joomla staan erom bekend dat ze heel erg foutgevoelig zijn als het gaat om de structuur van de menu’s, categorieën en URL’s. Dezelfde content heeft dan soms meerdere URL’s. Ook in webshops met zoek- en sorteerfuncties zijn producten vaak via meerdere URL’s bereikbaar.
  • Er wordt bewust dubbele content aangemaakt om te proberen hoger te scoren in zoekmachines.
  • Een website eigenaar bezit meerdere domeinnamen en zet een kopie van de site op meerdere domeinen.

Waarom is duplicate content nadelig voor de vindbaarheid in zoekmachines?

Duplicate content heeft nadelige gevolgen voor de positionering van de pagina’s in Google. De belangrijkste reden is dat het voor Google (of andere zoekmachines) onduidelijk is welke pagina in de zoekresultaten moet verschijnen en welke niet. Ofwel: wat is de originele versie? Het gevolg is vaak dat alle dubbele pagina’s minder gewaardeerd worden door de zoekmachines. Uiteindelijk gevolg hiervan is een lagere positie in Google en dus minder verkeer naar uw website. Wanneer twee of meer pagina’s voor een groot deel dezelfde content hebben, positioneert Google meestal de pagina met de meeste en beste inkomende links als hoogste resultaat. Toch blijft het noodzaak om duplicate content zoveel mogelijk te voorkomen. Meer over duplicate content voorkomen >>

Duplicate content binnen domein of op meerdere domeinen

Duplicate content kan voorkomen binnen het eigen domein of over meerdere domeinen. U kunt controleren of uw websitecontent op meerdere pagina’s voorkomt door op Copyscape.com uw domeinnaam in te voeren. Voor content die op uw eigen domein dubbel is, kunt u uw eigen website aanpassen. U hebt echter niet altijd controle over content die door andere website-eigenaren geplaatst of gekopieerd wordt. Daarom is het belangrijk om uw eigen content (gratis) te promoten via bijvoorbeeld social media, blogs, forums, etc. Op die manier kan Google de content eerder op uw pagina vinden dan op een andere website. De kans dat uw pagina wordt gezien als het origineel wordt daarmee groter. U kunt dan hogere posities behalen op het zoekwoord waar de pagina voor geoptimaliseerd is.

In het geval van nieuws- en persberichten begrijpt Google dat dubbele content niet te voorkomen is. Een ANP nieuwsbericht wordt soms op honderden websites getoond. Dit is niet te voorkomen en heeft geen nadelige gevolgen. Wel is het zo dat de websites met de meeste autoriteit met een dergelijk persbericht hoger scoren dan andere.