Skip navigation Menu
Extra informatie

Google Analytics doelen instellen

Één van de belangrijkste stappen naar een goede Google Analytics rapportage is het instellen van doelen. Doelen worden ook wel conversies genoemd. Voorbeelden van conversies zijn het downloaden van een brochure, het invullen van een contactformulier of het bekijken van een video.

Stappenplan Google Analytics doelen

  1. Selecteer de dataweergave waarin je doelen wilt gaan meten.
  2. Ga naar ‘Beheer’ (tandwiel-icoon linksonder).
  3. Klik op ‘Doelen’ in de rechterkolom, onder ‘weergave’.
  4. Klik op ‘Nieuw Doel.

Geef in het volgende scherm een doelnaam op, bijvoorbeeld ‘Contactformulier ingevuld’. Google Analytics biedt vervolgens vier mogelijkheden om het doel te meten:

  • Bestemming: Er wordt een doel gemeten wanneer een bezoeker op een bepaalde URL komt. In de meeste gevallen is dit de bedankpagina van een formulier.
  • Duur: Er wordt een doel geregistreerd wanneer een bezoeker een minimum aantal seconden op de website blijft.
  • Pagina’s/schermen per sessie: Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina’s wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel.
  • Gebeurtenis: Bijvoorbeeld het bekijken van een video, of een PDF download. Lees voor meer informatie het artikel over gebeurtenissen.

Waneer je een contactformulier wilt doormeten, dan is de optie ‘bestemming’ de beste mogelijkheid. Wanneer je deze aanklikt, vraagt Google Analytics om de url van je bedankpagina. Het is belangrijk dat de gehele url zonder domeinnaam wordt opgegeven. Het doel-URL begint dus altijd met een /.

Voorbeeld: Als de URL van je bedankpagina www.hayona.nl/contact/bedankt.html is dan moet er bij doel-URL /contact/bedankt.html ingevuld worden.

Voorbeeld doelen instellen in Google Analytics

Zorg voor een unieke bestemmings-url

Een bedankpagina kan alleen goed doorgemeten worden als de URL uniek is. Wanneer de URL van de bedankpagina bijvoorbeeld hetzelfde is als de URL van het formulier, dan zal Google Analytics geen verschil zien tussen bezoekers die bij het formulier komen en bezoekers die het formulier daadwerkelijk invullen.

  • Tip 1 – Een doel wordt slechts éénmaal per bezoek geregistreerd.
  • Tip 2 – Een doel werkt niet met terugwerkende kracht.