Skip navigation Menu
Extra informatie

Gebeurtenissen bijhouden in Google Analytics

In Google Analytics kunnen zogenaamde gebeurtenissen bijgehouden worden. Een gebeurtenis is een bepaalde actie die de gebruiker uitvoert op een website, bijvoorbeeld:

  • Downloads van PDF documenten
  • Klikken op belangrijke knoppen of banners
  • Het aantal keren dat de play-knop is gebruikt in een video
  • Hoe lang een video is bekeken

Hoe stel je een gebeurtenis in?

Een gebeurtenis wordt op vier verschillende manieren gekenmerkt:

  1. Categorie: dit is eigenlijk de hoofdverdeling van gebeurtenissen, bijvoorbeeld ‘PDF’s’ of ‘Video’s’
  2. Actie: dit is handig om te rapporteren wat er tijdens de gebeurtenis precies gebeurde, bijvoorbeeld ‘downloaden’ of ‘afspelen’
  3. Label: deze wordt veelal gebruikt om de naam van een PDF of video te duiden.
  4. Waarde: deze categorie is niet verplicht, maar in sommige situaties zeer handig om te gebruiken, bijvoorbeeld wanneer je wilt weten hoe lang een bepaalde video is bekeken.

Het is handig om vooraf goed na te denken over een handige indeling en consistente notering van met name de categorieën en de acties. Let daarbij ook op het gebruik van hoofdletters; zo wordt de categorie ‘PDF’ door Google Analytics gescheiden van ‘pdf’. Zodra je een keuze hebt gemaakt hoe je gebeurtenissen van een website wilt gaan wegschrijven, kun je starten met de inrichting.

Je kunt een gebeurtenis handmatig meten door het toevoegen van een klein stukje code. Maar je kunt gebeurtenissen ook doormeten met de Google Tag Manager. Wanneer je van plan bent veel verschillende gebeurtenissen te meten is het de moeite waard om Google Tag Manager in te richten. In dit artikel bespreken we alleen de handmatige methode. Heb je interessen in de Google Tag Manager, neem dan contact op met onze support.

Gebeurtenis handmatig doormeten

Het doormeten van gebeurtenissen in Google Analytics gebeurt door middel van een JavaScript code:

ga('send', 'event', 'categorie', 'actie', 'label');

In de bovenstaande code zijn Categorie, Actie, Label en Waarde variabelen (waarbij je de variabele Waarde niet verplicht hoeft in te vullen). Stel dat je een link hebt gemaakt die verwijst naar een PDF download dan zou het stukje code er als volgt uit kunnen zien:

<a href="/pdfdocument.pdf" onClick="ga('send', 'event', 'PDF's', 'Downloaden', 'PDF document X');">PDF document</a>

Wanneer je een klik op een button wilt doormeten zou de code er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:

<a href="/paginaX.pdf" onClick="ga('send', 'event', 'Knoppen', 'Klikken', 'Knop naar belangrijke pagina X');">Knop X</a>

De manier waarop je de variabelen invult, is ook de manier waarop de gebeurtenissen in de Google Analytics rapportages worden weggeschreven. Je vind de rapportages in het menu onder ‘Gedrag » Gebeurtenissen » Overzicht’.