Gebeurtenissen instellen als doel in Google Analytics
In Google Analytics kun je gebeurtenissen bijhouden, zoals het downloaden van een PDF of het bekijken van een video. Dit levert waardevolle informatie op over de interactie van gebruikers met je website. Het is aan te bevelen om dergelijke interacties ook door te meten als doelconversie in Google Analytics. Het is dan namelijk heel gemakkelijk te herleiden via welke verkeersbronnen bepaalde interacties met je website plaatsvinden of welke zoekwoorden in Google leiden tot bepaalde interacties. Dergelijke informatie kan heel goed gebruikt worden om het verkeer naar je website gericht te optimaliseren.
In een ander artikel is al beschreven hoe je gebeurtenissen kunt bijhouden (wegschrijven) in Google Analytics. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je deze gebeurtenissen kunt gaan bijhouden als een doel (of ook wel conversie genoemd in Google Analytics).
1. Meld je aan bij Google Analytics en klik linksonder op de button ‘Beheerder’.
2. Selecteer in het volgende scherm een account, vervolgens een property en de juiste dataweergave waarin je gebeurtenissen wilt bijhouden.
3. Klik op in het menu van de weergave (rechterkolom) op ‘doelen’ en vervolgens op de rode button +nieuw doel.
4. Geef het doel een naam en vervolgens het gebeurtenistype die je wilt instellen als doel.
6. Klik vervolgens op ‘Opslaan’ en de gebeurtenis is ingesteld als doel in Analytics.