Skip navigation Menu
Extra informatie

Het doelproces: Analyseer je conversie funnel

Het doelproces rapport in Google Analytics is een visuele weergave van het traject vóór een conversie. Zo laat het doelproces rapport zien welke stappen bezoekers aflegden, voordat ze converteerden.

Tip: Het doelproces rapport werkt op basis van trechterstappen. Definieer daarom eerst een doeltrechter voor de betreffende conversie.

Waar kan ik het doelproces rapport vinden?

  1. Log in via op Google Analytics en selecteer de juiste weergave.
  2. Klik in het linkermenu op conversies > doelen > doelprocesstroom.

Interpretatie van het doelproces rapport

In de onderstaande afbeelding staat een voorbeeld van het doelproces rapport. De grijze verbindingen staan voor bezoekersstromen van de ene naar de andere trechterstap. De rode markeringen zijn bezoekers die de trechter op een bepaald punt verlaten. Onder de afbeelding staan per trechterstap de belangrijkste statistieken weergegeven. De afbeelding is een visualisatie van deze statistieken. Gebruik de verbindingen-slider om de grafiek te verfijnen dan wel te vereenvoudigen.

Tip: Stel vast bij welke trechterstap de meeste bezoekers weggaan. Achterhaal welke pagina hierbij hoort en probeer een verklaring te vinden voor het vertrek van bezoekers. Voer wijzigingen door in de pagina en beoordeel het resultaat opnieuw met het doelproces rapport. Herhaal dit proces van optimalisatie voor meer conversies!

Doelstroom in Google Analytics