Skip navigation Menu
Extra informatie

Dimensies en statistieken in Google Analytics

De standaardrapporten van Google Analytics geven niet altijd antwoord op je vraag. In zo’n geval kun je een aangepast rapport maken, waarbij je zelf de invulling bepaalt. Daarnaast kun je segmenten, zoekfilters, dashboards en meldingen op maat maken om antwoord te krijgen op lastige vragen.

De bouwstenen voor dergelijk maatwerk zijn de groene en blauwe blokken, die staan voor respectievelijk dimensies en statistieken. De groene en blauwe blokken maken het mogelijk om niet alleen aangepaste rapporten, maar ook filters, (geavanceerde) segmenten, en aangepaste meldingen naar wens in te richten. In dit artikel wordt uitgelegd wat het verschil is tussen dimensies en statistieken en hoe ze gebruikt kunnen worden.

dimensies en statistieken in Google Analytics

Verschillen tussen dimensies en statistieken

De blauwe blokken staan altijd voor een getal, bijvoorbeeld een percentage of een aantal. De statistiek ‘bouncepercentage’ is bijvoorbeeld een blauw blok en dit geldt ook voor ‘bezoeken’, want dit wordt uitgedrukt in een aantal. De groene blokken zijn juist nooit een getal; ze vormen de rijen in de tabellen. Voorbeelden van dimensies: ‘bron’, ‘campagne’ en ‘zoekwoord’.

Dimensies vormen rijen in een Analytics rapport en de blauwe statistiekblokken zijn als kolommen terug te vinden. De dimensies -de groene blokken- werken eigenlijk als een filter: De getallen worden gefilterd zodat ze op een bepaalde manier worden weergegeven. Zo kun je bijvoorbeeld het aantal bezoeken filteren met het groene blok ‘bron’, zodat je het aantal bezoeken per verkeersbron te zien krijgt. Er zijn tientallen blauwe statistiekblokken die je kunt combineren met de groengekleurde dimensies.

Tip: Niet alle dimensies en statistieken kunnen gecombineerd worden. Bekijk geldige combinaties.

Het aantal dimensies en statistieken wordt voortdurend uitgebreid door Google. Op dit moment zijn zowel dimensies als statistieken onderverdeeld in onderstaande categorieën. In de ‘Dimensions & Metrics Explorer‘ van Google Analytics vind je uitgebreide beschrijvingen.

  1. Acquisitie
  2. Adverteren
  3. E-commerce
  4. Gebruikers
  5. Gedrag
  6. Sociaal
  7. Tijd
  8. Vrije variabelen.