Geavanceerde segmenten in Google Analytics
Met een geavanceerde segment kan een bepaald deel van de gegevens uitgelicht worden. Zo kun je bijvoorbeeld een geavanceerd segment gebruiken waarmee alleen bezoeken via tablets in de rapporten getoond worden. Het is een subset van de gegevens in Google Analytics.
Voordelen van geavanceerde segmenten
Met geavanceerde segmenten kunnen geen gegevens verloren gaan. Het testen en gebruiken van geavanceerde segmenten is daarom zonder risico. Dit staat haaks op Google Analytics filters die websitegegevens permanent bewerken.
Daarnaast zijn geavanceerde segmenten van toepassing op historische data. Dus wanneer een geavanceerd segment actief is, worden alle gegevens van het rapport gesegmenteerd. Google Analytics filters zijn daarentegen pas geldig om het moment dat ze ingericht zijn.
Geavanceerde segmenten instellen
Google Analytics bevat twee soorten geavanceerde segmenten: standaardsegmenten en aangepaste segmenten. Standaardsegmenten zijn vooraf ingesteld en bevinden zich onder de knop ‘Alle gebruikers’. Vink één of meerdere standaardsegmenten aan en klik op ‘toepassen’.
Tip: Vergelijk de standaardsegmenten ‘bezoeken met conversies’ en ‘alle bezoeken’ met elkaar. Dit biedt inzicht in de verschillen tussen bezoeken mét en zonder conversies.
Aangepaste segmenten
Het is ook mogelijk om zelf een aangepast segment te maken. Aangepaste segmenten kunnen voor zeer uiteenlopende doelen ingezet worden, zoals het segmenteren van zakelijke bezoekers, het meten van bezoekers uit een bepaalde provincie of het uitsluiten van bezoekers die op de bedrijfsnaam zochten. Stel zelf een aangepast segment in met de volgende stappen:
- Meld je aan bij Google Analytics
- Klik op de knop ‘alle gebruikers’ en kies vervolgens ‘nieuw segment’
In het volgende scherm geef je een naam aan het aangepaste segment en voer je ten minste één dimensie of statistiek in. Lees meer over het gebruik van dimensies en statistieken in Google Analytics.
Tip: Download aangepaste segmenten.