Aangepast Analytics rapport maken in 4 stappen
Analytics bevat veel standaard rapportages, maar soms zijn die niet toereikend voor een specifieke vraag. Aangepast Analytics rapporten bieden dan uitkomst.
In dit artikel wordt uitgelegd hoe een aangepast Analytics rapport gemaakt kan worden. Interpedia bevat ook een aantal handige aangepaste rapporten die je gratis kan gedownloaden.
1. Log in op Google Analytics en kies het profiel waarvoor een aangepast rapport gemaakt zal worden.
2. Klik vervolgens in het linkermenu ‘Aanpassing’ en vervolgens op ‘aangepaste rapporten’. Klik op ‘+ nieuw aangepast rapport’.
3. Geef het rapport vervolgens een titel, en het rapport tabblad een naam. Vervolgens kan je verschillende statistieken en dimensies toevoegen. Kies minimaal één statistiek en één dimensie. Een statistiek wordt afgezet tegen een dimensie. Welke dit moeten zijn is volledig afhankelijk van de vraag die gesteld wordt.
Als iemand bijvoorbeeld wil weten hoeveel doelen er voltooid zijn via een bepaalde verkeersbron, dan kan dit met de blokken ’totaal aantal behaalde doelen’ (statistiek) en ‘bron/medium’ (dimensie) beantwoord worden.
Leestip: Statistieken en dimensies
4. Voeg eventueel filters toe aan het rapport.
5. Voeg eventueel nog extra weergaven toe waarin je het rapport wilt tonen en klik op ‘opslaan’.
Let op: het aangepaste rapport dat nu is aangemaakt, is alleen zichtbaar voor de huidige gebruiker! Wanneer onder een andere naam wordt ingelogd op dit Analytics account, zal het aangepaste rapport niet zichtbaar worden. Lees meer over het delen van aangepaste rapporten.