Google Analytics dashboards maken
In Google Analytics kunnen dashboards worden ingericht die helemaal zijn afgestemd op je eigen wensen en behoeften. Zo kun je in één dashboard alle relevante gegevens van je website samenvatten. Na de inrichting kun je het dashboard exporteren naar PDF of automatisch per e-mail laten versturen. Lees verder of download direct je Google Analytics dashboard.
Om bij de dashboard functionaliteit in Google Analytics te komen doorloop je de volgende stappen:
- Log in op Google Analytics en selecteer de juiste weergave.
- Ga naar ‘aanpassingen‘ en selecteer vervolgens ‘Dashboards‘.
- Klik op de rode button ‘maken‘ om een nieuw dashboard te maken.
- Vervolgens kan je kiezen om je dashboard helemaal zelf samen te stellen met widgets door een leeg canvas te selecteren of je kiest voor een standaard dashboard door op ‘dashboard voor beginners‘ te klikken.
Wat zijn dashboard widgets?
Het Analytics dashboard bestaat uit widgets. Een widget is een blok met informatie, waarbij je zelf bepaalt wat erin komt te staan en hoe dit wordt weergegeven. Hiervoor gebruik je statistieken en dimensies. Zo kun je bijvoorbeeld het aantal website bezoeken weergeven als statistiek in een widget:
Andere widgetsoorten zijn de tijdlijn, de geomap, de tabel, de cirkel- of staafdiagram:
Widgets toevoegen aan je Analytics dashboard
Je kunt een widget eenvoudig toevoegen aan een dashboard. Ga hiervoor naar een dashboard die je wilt aanpassen en klik onder de titel van je dashboard op ‘+widget toevoegen‘. Lees meer over een dashboard maken en veelgebruikte statistieken en dimensies in het artikel Dimensies en statistieken in Dashboards.
De widgets kunnen op verschillende manieren worden weergegeven: statistiek, cirkel- of staafdiagram, tijdlijn, plattegrond of tabel. De teller, tijdlijn, geomap en tabel widget kan je ook real-time instellen. Vervolgens kun je aangeven welke statistieken je in de widget terug wilt zien en op welke wijze ze gegroepeerd moeten worden.
Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een cirkeldiagram met bezoeken, opgesplitst naar de herkomst van deze bezoekers (bron/medium). Je kunt een passende naam geven aan de widget en de widget eventueel laten verwijzen naar een specifiek rapport. Zodra je op opslaan klikt wordt de widget aan het dashboard toegevoegd.
Je kunt per profiel in Google Analtyics meerdere dashboards inrichten. Dit doe je door in het linker menu op ‘Dashboards’ te klikken, en daarna op de rode knop ‘maken’.
Tip: Supermetrics voor Google Analytics Dashboards
Wil je gegevens van Facebook Ads of Bing Ads in Google Analytics zien, op dezelfde manier als Google Ads? Gebruik dan Supermetrics Uploader! Gratis trial versie beschikbaar met volledige functionaliteit.
Meer informatie: