Dimensies en statistieken in dashboards
Voor het toevoegen van widgets aan een dashboard is basiskennis van statistieken en dimensies erg handig. Deze twee termen komen op veel plaatsen terug in Google Analytics, bijvoorbeeld bij Dashboards en Aangepaste Rapporten.
Dimensies en statistieken – verschillen
Dimensies en statistieken worden veel door elkaar gehaald. Hier zijn de belangrijkste verschillen:
- Een statistiek is een meting (aantal bezoeken, tijd op site). Een dimensie is de manier van groeperen (op land, op verkeersbron).
- Een statistiek is een getal of hoeveelheid. Een dimensie is meestal een woord.
- Een statistiek laat de prestaties zien, een dimensie categoriseert deze prestaties.
- Een statistiek wordt in Google Analytics met blauw aangegeven. Een dimensie met groen.
Veel gebruikte statistieken
Hieronder staan een aantal belangrijke statistieken die je kunt gebruiken in je dashboard of aangepaste rapport. Let erop dat er veel statistieken zijn die ongeveer dezelfde naam hebben. Bij twijfel kun je het beste de toelichting lezen die bij elke statistiek vermeld staat. Deze kun je zien door met je muis op het vraagteken te gaan staan.
Statistiek | Korte uitleg |
Sessies | Aantal bezoeken |
Gebruikers | Aantal unieke bezoekers |
Behaalde doelen | Totaal aantal behaalde doelen |
Conversiepercentage | Percentage van sessies waarin een doel wordt voltooit |
Bouncepercentage | Zie het artikel bouncepercentage |
Paginaweergaven | Totaal aantal bekeken pagina’s |
Unieke paginaweergaves | Totaal aantal bekeken pagina’s zonder dubbel bekeken pagina’s van dezelfde gebruiker binnen dezelfde sessie. |
Veel gebruikte dimensies
In onderstaande tabel staan een aantal veel gebruikte dimensies met een korte uitleg. Net als bij statistieken zijn er veel dimensies die ongeveer dezelfde naam hebben. Lees bij twijfel de toelichting onder het vraagteken.
Dimensie | Korte uitleg |
Standaard kanaalgroepering | Deelt de getallen op per verkeersbron. |
bron/medium | Deelt getallen op per verkeersbron, maar dan een specifiekere weergave. |
Paginatitel | Deelt getallen op per paginatitel. Dit wordt ook wel SEO-titel of title-tag genoemd. |
Pagina | Deelt getallen op per pagina link of url. De domeinnaam wordt standaard weggelaten. |
Land | Deelt getallen op per land. |
Regio | Deelt getallen op per provincie. |
Plaats | Deelt getallen op per woonplaats. |
Apparaatcategorie | Deelt getallen op per apparaatcategorie. Dat wil zeggen mobiel, tablet of desktop |
Dashboard widgets maken: veel gebruikte combinaties
De widgets die je in een dashboard plaatst bevatten vaak een combinatie van statistieken en dimensies. Hier volgen een aantal voorbeelden om je op gang te helpen.
Widget voorbeeld | Type widget | Dimensie | Statistiek |
Bezoeken per verkeersbron | Tabel of circeldiagram | Standaard kanaalgroepering | Sessies |
Conversies per verkeersbron | Tabel of circeldiagram | Standaard kanaalgroepering | Behaalde doelen |
Aandeel mobiele bezoekers | Circeldiagram | Apparaatcategorie | Sessies |
Meest gelezen pagina’s | Tabel | Pagina | Unieke paginaweergaves |
Tip: Supermetrics voor Google Analytics Dashboards
Wil je gegevens van Facebook Ads of Bing Ads in Google Analytics zien, op dezelfde manier als Google Ads? Gebruik dan Supermetrics Uploader! Gratis trial versie beschikbaar met volledige functionaliteit.