Skip navigation Menu
Extra informatie

Het belang van een hoge pagerank – autoriteit

Veel verbeteringen voor SEO kunnen gebeuren op de webpagina zelf of in de website (CMS). Die SEO factoren noemen we ook wel ‘on-page SEO’. Daarnaast is er een hele belangrijke factor die door externe factoren wordt bepaald; de populariteit en autoriteit van de website. Tot een aantal jaren geleden werd hiervoor de Pagerank gebruikt, genoemd naar Larry Page, één van de oprichters van Google. Maar deze Pagerank wordt door Google niet meer gepubliceerd. Of deze ook niet meer gebruikt wordt in het algoritme weten we niet.

Pagerank uitleg

Populariteit

Zoekmachines berekenen de populariteit o.a. op basis van het aantal links dat uw website heeft van andere websites. Tevens speelt de populariteit van die betreffende pagina’s ook weer een belangrijke rol. Google berekende in het verleden de populariteit van websites met de exponentiële meetwaarde Pagerank die loopt van 0 tot 10. Stijgen van pagerank 3 naar 4 was gemakkelijker dan van 4 naar 5. De Pagerank wordt door Google niet meer bekend gemaakt, maar om beter te scoren is het nog wel belangrijk om te werken aan autoriteit en populariteit; één van de moeilijkste en meest omstreden aspecten van zoekmachine optimalisatie.

Pagerank: meer links, maar vooral betere links

Het verhogen van de pagerank of autoriteit kan o.a. bereikt worden door te zorgen voor meer links vanaf andere websites, dit heet linkbuilding. Als die websites relevant zijn voor bepaalde zoekwoorden én zelf een hoge autoriteit hebben dan zijn de linkjes ‘meer waard’. De pagerank of autoriteit wordt bepaald door aantallen linkjes, maar ook door de autoriteit van de pagina waar ze op staan en door de relevantie van de links.

Linkbuilding en link earning

Er zijn twee manieren om te zorgen voor meer links naar uw website:

  1. Linkbuilding: zelf actief aan de slag gaan om te zorgen voor meer links naar uw site. Dat kan bijvoorbeeld door uw eigen websites naar elkaar te laten verwijzen. Verder kunt u in contact treden met eigenaren van andere websites om links te plaatsen en actief meedoen op weblogs waar u een link kunt plaatsen. Maar pas op; een verkeerde manier van linkbuilding kan grote negatieve effecten hebben op uw Pagerank! Lees daarom hier meer over linkbuilding.
  2. Link earning: zorgen voor content die heel interessant, heel goed, heel controversieel, heel grappig of in andere zin aantrekkelijk is. Op die manier zullen heel veel mensen ‘vanzelf’ naar uw website linken en zal de autoriteit omhoog gaan.

Wat u niet moet doen:

  • Links kopen: dit heeft een negatief effect en wordt door Google beschouwd als illegaal.
  • Geautomatiseerde linkbuilding die wordt aangeboden door bepaalde bureaus.
  • Links plaatsen op vage sites zonder échte content.
  • Ingaan op aanbiedingen met grote beloftes: een hoge positie krijgen in Google is moeilijk en iemand die u snel fantastische resultaat belooft, kunt u maar beter niet geloven.
  • Een abonnement afsluiten voor linkbuilding: het is bijna niet te controleren wat aanbieders van abonnementen voor linkbuilding voor u doen.
  • Overal dezelfde anchor text gebruiken; zorg voor variatie.
  • Lees hier meer tips voor linkbuilding.

Wat u wel kunt doen, maar niet voor de pagerank:

Linkjes naar uw website op allerlei sociale media en netwerksites (zoals LinkedIn) zijn uitstekend om meer bezoekers naar uw site te krijgen, alleen ze tellen niet mee voor de autoriteit of pagerank. De reden daarvan is dat er in de meeste gevallen automatisch een ‘nofollow’ of ‘sponsored’ label aan het linkje wordt meegegeven in de broncode. Deze ‘nofollow’ en ‘sponsored’ links tellen niet mee in uw linkprofiel.

Lees meer tips:

Meer artikelen in deze categorie