Skip navigation Menu
Extra informatie

Meta keywords spelen geen enkele rol in SEO

Meta KeywordsMeta keywords zijn zoekwoorden die in de broncode van een website staan en niet zichtbaar zijn voor de bezoekers. Meta keywords spelen geen enkele rol in zoekmachine optimalisatie en hoeven niet gebruikt te worden. Helaas zijn er nog steeds adviseurs, reclamebureaus en websitebouwers die beweren dat het toevoegen van meta keywords aan de website belangrijk is voor het behalen van goede posities in Google, maar dat is niet waar.

Vergeet meta keywords

Voor wie zich een klein beetje verdiept in de filosofie van zoekmachines, en met name van Google, die zal begrijpen waarom meta keywords geen zin hebben. Een zoekmachine scant niet alleen de broncode van de pagina, maar vooral ook de inhoud, de teksten die ook voor een gewone website bezoeker leesbaar zijn. Op basis van de leesbare inhoud bepaalt Google waar de pagina over gaat en wat de relevantie is van een pagina voor een bepaald zoekwoord. U kunt schrijven wat u wilt in de meta keywords, maar zoekmachines bepalen zelf waar de pagina over gaat en hoe relevant de inhoud is.

Is het gebruik van meta keywords illegaal?

Het gebruik van meta keywords heeft geen enkel effect, dus ook geen negatief effect. Je komt ze nog steeds tegen; websites waarbij iedere pagina een groot aantal meta key words bevat. Voor SEO specialisten vaak een signaal dat er iemand aan het werk is geweest die niet echt begrijpt hoe SEO werkt. Gelukkig kan het geen kwaad, maar het is jammer van het werk.

Is er een andere reden om meta keywords te gebruiken?

Het invoegen van een meta keyword is soms handig voor intern gebruik. Plaats de zoektermen van de betreffende pagina in het veld voor meta keywords en uw opvolger of collega weet precies waar de pagina op geoptimaliseerd is.

De uitleg van Google zelf over meta keywords en waarom ze niet gebruikt worden:

Google does not use the keywords meta tag in web ranking (Matt Cutts)

Andere zoekmachines

Heel precies weten we het niet, maar er schijnen andere zoekmachines te zijn die nog wel enigszins kijken naar meta keywords. Maar ook voor die zoekmachines heeft het toevoegen van meerdere, niet relevante woorden geen enkele zin. Aangezien Google in Nederland een marktaandeel heeft van meer dan 95% en het effect van meta keywords in andere zoekmachines zeer gering is, adviseren wij om er geen aandacht aan te besteden, tenzij u het doet voor intern gebruik.