Skip navigation Menu
Extra informatie

SEO voor afbeeldingen

Met SEO voor afbeeldingen wordt bedoeld het optimaliseren van afbeeldingen, plaatjes en foto’s zodat ze beter gevonden worden door mensen die in Google zoeken op afbeeldingen. Zoekmachines analyseren niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen. Hoe relevanter een plaatje op uw site is voor een bepaalde zoekterm, hoe groter de kans dat uw afbeelding getoond wordt in de zoekresultaten van Google of in Google afbeeldingen.

Waarom seo voor afbeeldingen?

SEO voor afbeeldingen kan heel erg veel extra bezoekers opleveren, vooral bij concrete producten zoals telefoons, keukens of kleding, maar ook bij producten waar ‘beleving’ een rol speelt zoals vakanties en reizen. Een bijkomend voordeel is dat niet elke website SEO voor afbeeldingen toepast, waardoor het relatief eenvoudig is om goede posities te behalen in Google afbeeldingen.

Op het plaatje hieronder is te zien hoe Google zelf bij bepaalde zoekopdrachten afbeeldingen laat zien tussen de gewone zoekresultaten. Dat gebeurt als Google ‘weet’ dat mensen die daar naar op zoek zijn, veel zoeken in afbeeldingen in plaats van in de gewone zoekresultaten.

Afbeelding in Google zoekresultaten

SEO voor afbeeldingen: gras

Ook bekend zijn de Shopping advertenties. Google laat bij bepaalde zoekopdrachten producten zien, met de prijs en de naam van de verkoper. Dit zijn advertenties, die Shopping campagnes worden genoemd in Google Ads.

Producten in zoekresultaten Google

Google Shopping

SEO voor afbeeldingen kan in bepaalde markten zelfs essentieel zijn, omdat mensen zelfs meer zoeken in afbeeldingen dan in de normale resultaten. Hieronder een voorbeeld (klik voor een vergroting):

SEO voor afbeeldingen

SEO voor afbeeldingen: rapportage in Google Analytics

Update: het verkeer dat via Google Afbeeldingen op een website terecht komt wordt niet meer in Google Analytics getoond. In de Search Console kunt u dit nog wel zien. Lees hier het bericht van Google over deze wijziging.

Voor de website van dit voorbeeld geldt dat ongeveer 60% van de bezoekers uit de organische (onbetaalde) zoekresultaten via Google afbeeldingen komt en niet via de gewone zoekresultaten. Er zijn zelfs situaties waar dat percentage boven de 90% ligt! Wanneer u concrete producten verkoopt zoals keukens, muziekinstrumenten, kleding, meubels, etc., dan is SEO voor afbeeldingen onmisbaar.

Hieronder vindt u een aantal praktische tips voor het toepassen van SEO voor afbeeldingen. Zorg ervoor dat uw CMS de mogelijkheden biedt die hier genoemd worden!

Hoe gebruik je SEO voor Google afbeeldingen

Hieronder vindt u een lijst van factoren die een rol spelen in SEO voor afbeeldingen. Het is hier en daar wat technisch, vraag daarom uw webmaster of websitebouwer om hulp. Ook kunt u Hayona een vraag stellen.

Bepalende factoren:

  • Omringende tekst – Laat het zoekwoord terugkomen in de tekst om het plaatje.
  • Bestandsnaam – Gebruik het zoekwoord in de bestandsnaam, zonder andere zoekwoorden.
  • Grootte – Gebruik grote afbeeldingen van goede kwaliteit (tenzij het gaat om ikonen of logo’s).
  • Verhouding – Gebruik de meest gangbare verhoudingen zoals 4:3 of 16:10.
  • Alt-tekst – Plaats het zoekwoord in de alt-tekst, zonder andere overbodige informatie.
  • Toegang voor Google – Zorg ervoor dat Google de plaatjes van uw website ook kan indexeren.
  • Originaliteit – De afbeelding moet verschillen van andere afbeeldingen. Kies eigen, unieke foto’s!

Belangrijke factoren:

  • Gebruik een afbeelding meerdere keren in uw site.
  • Plaats in uw website meerdere links naar de afbeelding met een goede linktekst.
  • Laat het zoekwoord terugkomen in de title tag en de URL van de pagina waar de afbeelding op staat.

Onbelangrijk (spelen geen rol):

  • Zoekwoord in titel van de afbeelding (titel attribuut) – Deze is wél belangrijk voor gebruiksvriendelijkheid (wordt getoond bij mouse-over)!
  • Zoekwoord relevantie van de hele site.
  • Zoekwoord in de meta description van de pagina.
  • Zoekwoord in de meta keywords van de pagina.
  • Positie van de pagina waar de afbeelding op staat in Google.
  • Het opnieuw uploaden van dezelfde afbeelding.

De volgende factoren kunnen mogelijk veranderen in de (nabije) toekomst, of het effect is niet duidelijk:

  • Leeftijd van de afbeelding.
  • Afbeeldingen specificeren in sitemap.