Skip navigation Menu
Extra informatie

SEO voor meertalige websites

Bent u in verschillende landen actief en wilt u in elk land goede resultaten behalen met uw websites via zoekmachine optimalisatie? In dit artikel bespreken we hoe u meertalige websites het beste kunt inrichten om goede posities te behalen in zoekmachines.

Als u in verschillende landen op dezelfde zoekterm zoekt, dan zult u verschillende zoekresultaten te zien krijgen. Als u bijvoorbeeld zoekt op ‘marketing opleiding’ in de zoekmachines google.nl en google.be dan worden er totaal verschillende resultaten getoond:

De resultaten voor zoekterm ‘opleiding marketing’ op google.nl (links) en google.be (rechts)

De resultaten voor zoekterm ‘marketing opleiding’ op google.nl (links) en google.be (rechts)

Het verschil in resultaten is eenvoudig te verklaren; Google werkt op basis van relevantie. Als u in België zoekt naar ‘marketing opleiding’, dan heeft u het meeste aan onderwijsinstellingen die daadwerkelijk actief zijn in België. Dit is de reden dat een Nederlandstalige website niet automatisch goed presteert in Belgische zoekmachines. Niet elke website uit Nederland is relevant voor een zoekopdracht uit België.

Landspecifieke website maken

Als u in verschillende landen actief bent en goede posities wilt behalen met uw website in zoekmachines, dan zult u voor ieder land een aparte website moeten maken en beheren. Op deze manier laat u aan zowel bezoekers als aan zoekmachines zien dat u daadwerkelijk actief bent in dit land. Zoekmachines kunnen aan de hand van een aantal signalen bepalen voor welk land de website bedoeld is. Het belangrijkste signaal is de domeinnaam.

Uw domeinnaam

De domeinnaam is het belangrijkste signaal voor Google om te herkennen voor welk land de website is bedoeld. U kunt kiezen uit twee types domeinnamen:

  • Algemene internationale domeinnamen (bijvoorbeeld .com, .net, .org)
  • Landspecifieke domeinnamen (bijvoorbeeld .nl, .be, .co.uk)

Algemene internationale domeinen worden ook wel ‘generic top level domains’ (gTLD’s) genoemd. Voorbeelden van algemene internationale domeinen zijn .com, .net en .org. De domeinen .eu, .asia, .nu en .tv worden door Google ook gezien als gTLD, omdat ze doorgaans op die manier ingezet worden. Deze domeinnamen zijn niet gericht op een bepaald land. Daarom scoren algemene domeinnamen minder goed in zoekmachines dan landspecifieke domeinnamen. De inhoud van deze websites wordt als minder relevant beschouwd dan landspecifieke websites.

Landspecifieke domeinnamen worden ook wel ‘country code top level domains’ (ccTLD’s) genoemd. Deze domeinnamen bevatten een landcode. Voorbeelden van landspecifieke domeinen zijn .nl, .be en .co.uk. Landspecifieke domeinnamen zijn voor Google het belangrijkste signaal dat u actief bent in dat land. Daarnaast laat u ook aan uw bezoekers zien dat u toegewijd bent aan het betreffende land. Dat u uw klantenservice op orde hebt en dat u op tijd kunt leveren. De domeinen van uw websites kunnen er dus het beste zo uitzien: www.uwdomein.nl voor de Nederlandse website, www.uwdomein.be voor uw Belgische website, etc.

Het is mogelijk om landspecifieke websites te plaatsen op een internationaal .com domein. U moet voor elk land een subdomein maken, waarin u de website van dat land plaatst. In dat geval plaatst u bijvoorbeeld de Nederlandstalige website op www.uwwebsite.com/nl en uw Belgische website op www.uwwebsite.com/be. In de webmaster tools moet u vervolgens voor elk subdomein opgeven voor welk land deze is bedoeld. Elk subdomein fungeert dan als landspecifieke website.

Inhoud van de landspecifieke website

Naast de domeinnaam bevat de inhoud van de website ook een aantal signalen waar Google naar kan kijken bij meertalige websites. Een fysiek adres en/of telefoonnummer is bijvoorbeeld een duidelijk signaal aan Google dat u actief bent in dat land. Daarnaast is het belangrijk dat de prijzen op uw website in de munteenheid van het betreffende land staan.

Denk daarnaast aan uw taalgebruik op de verschillende websites. Amerikaans Engels is bijvoorbeeld anders dan Engels Engels en Vlaams is anders dan Nederlands. U moet ook rekening houden met cultuurverschillen tussen de landen. Elk land vereist een andere benadering.

Locatie van de server

Als bovenstaande signalen niet duidelijk zijn kan Google kijken naar de locatie van de server om te bepalen voor welk land de site bedoeld is. Daarnaast kan de locatie van de server invloed hebben op de laadtijd en dus indirect invloed hebben op uw posities in Google. Als uw website voor Australië bijvoorbeeld wordt gehost in de Verenigde Staten dan zal de grote afstand tussen deze landen de laadtijd vertragen. U kunt in Google Analytics controleren wat de laadtijd van uw website is bij gebruikers uit verschillende landen. U vind dit rapport in Google analytics onder Gedrag > Sitesnelheid.

Voor meer informatie over het meten van de laadtijd van uw website in Google Analytics, zie het Interpedia artikel “Laadtijd website meten in Analytics“.