Social engagement meten in Google Analytics
Google Analytics biedt de mogelijkheid om social engagement door te meten. Denk daarbij aan Facebook likes (sends en unlikes), Tweets en Google+. Standaard worden Google+ buttons al in Google Analytics doorgemeten. Voor Facebook en Twitter knoppen moeten er een aantal aanpassingen worden doorgevoerd in de broncode van de website.
Facebook like knoppen doormeten met Google Analytics
Om Facebook like knoppen door te kunnen meten met Google Analytics moet er allereerst een script worden geïnstalleerd. Dat ziet er als volgt uit en moet voor de </head> tag worden geplaatst:
<!– Google Analytics Social Button Tracking –>
<script type=”text/javascript” src=”http://www.interpedia.nl/js/ga_social_tracking.js”></script>
Het script kun je hier downloaden: ga_social_tracking. Plaats dit bestand op je eigen server (let op dat je de verwijzing in het bovenstaande voorbeeld dan ook aanpast). De volgende stap is het toevoegen van de officiële Google Analytics functie _ga.trackFacebook(); aan de Facebook like knoppen. Dat werkt als volgt.
Een Facebook like knop zit er in de broncode als volgt uit:
<div id=”fb-root”></div><script src=”https://connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1″></script><fb:like href=”https://www.facebook.com/interpedia” send=”false” width=”150″ show_faces=”false” layout=”button_count”></fb:like>
Vervolgens moet je direct voor de <fb: like> tag de volgende Google Analytics functie toevoegen:
<script type=”text/javascript”>_ga.trackFacebook();</script>
Het uiteindelijke resultaat is dan:
<div id=”fb-root”></div><script src=”https://connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1″></script><script type=”text/javascript”>_ga.trackFacebook();</script><fb:like href=”https://www.facebook.com/interpedia” send=”false” width=”150″ show_faces=”false” layout=”button_count”></fb:like>
Doe het bovenstaande met alle Facebook like en send knoppen.
Twitter knoppen doormeten met Google Analytics
Om Twitter knoppen door te meten moet er ook een stukje code toegevoegd worden aan de broncode van de website. Allereerst moet er een Twitter knop op de website worden geplaatst. Twitter heeft een webpagina waarop je codes kunt laten genereren voor Twitter knoppen. Een code voor een Twitter knop kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
<a href=”https://twitter.com/share” data-lang=”nl”>Tweeten</a><script>!function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0];if(!d.getElementById(id)){js=d.createElement(s);js.id=id;js.src=”//platform.twitter.com/widgets.js”;fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);}}(document,”script”,”twitter-wjs”);</script>
Om de Twitter knop vervolgens in Google Analytics door te kunnen meten moet de volgende code direct voor de </head> worden geplaatst:
<!– Load Twitter JS-API asynchronously –>
<script>
(function(){
var twitterWidgets = document.createElement(‘script’);
twitterWidgets.type = ’text/javascript’;
twitterWidgets.async = true;
twitterWidgets.src = ‘http://platform.twitter.com/widgets.js’;
// Setup a callback to track once the script loads.
twitterWidgets.onload = _ga.trackTwitter;
document.getElementsByTagName(‘head’)[0].appendChild(twitterWidgets);
})();
</script>
Google Analytics zal vanaf nu Twitter activiteiten automatisch rapporteren.
Social media rapporten in Google Analytics
Social media activiteiten worden in Google Analytics bijgehouden onder ‘Verkeersbronnen> Sociaal’ > Overzicht’. Daar wordt getoond hoeveel bezoekers en conversies de verschillende social media platformen hebben opgeleverd.
Onder ‘Verkeersbron> Sociaal > plug-ins’ wordt gerapporteerd wat voor soort social media activiteit heeft plaatsgevonden.
Tot slot wordt er onder ‘Verkeersbronnen> Sociaal > plugíns’ weergegeven welke pagina’s geliked, getweet of geGoogle+ zijn.