Skip navigation Menu
Extra informatie

Sitesnelheid inrichten in Analytics

Website snelheid is belangrijk voor de positie in Google. Daarnaast is het een belangrijke factor in de gebruikservaring van je website. Veel onderzoeken hebben uitgewezen dat een snellere website meer conversie oplevert. Google Analytics biedt goede rapporten die je helpen om de snelheid van je website te verbeteren.

Waarom zou je het rapport ‘Sitesnelheid’ in Google Analytics gebruiken?

Om snelle laadtijden voor alle bezoekers te garanderen moet je rekening houden met alle netwerkomstandigheden. Op kantoor met glasvezelverbinding zal bijna elke website snel zijn.  Maar hoe zit het met de mensen die je website bezoeken onder minder goede netwerkomstandigheden? Bijvoorbeeld de bezoekers die browsen vanuit de trein, terwijl ze door een buitengebied rijden. Of de bezoekers die op een plek in huis zitten, ver bij hun wifi router vandaan?

In tegenstelling tot andere tools meet Google Analytics de snelheid van bezoekers die daadwerkelijk op jouw website komen. Inclusief de mensen met een minder goede verbinding. De sitesnelheid rapporten in Google Analytics geven je een beeld hoe snel je website is voor een gemiddelde bezoeker. Daarom is het rapport ‘Sitesnelheid’ een mooie aanvulling op andere snelheidstools.

Vergeet niet de steekproef van de sitesnelheid meting te verhogen

Er is één handeling die je bij de meeste websites moet doen voordat je het rapport kunt gebruiken. In een standaardsituatie meet Google Analytics namelijk de laadtijden van slechts 1% van de bezoekers. Dit wordt ook wel de ‘Site speed sample rate’ genoemd. Oftewel de steekproefgrootte van sitesnelheid metingen. Bij websites met minder dan 100.000 bezoekers per maand is deze steekproef niet groot genoeg. Er is dan te weinig data om op paginaniveau goede analyses te maken.

Gelukkig is dit gemakkelijk te verhelpen met een kleine aanpassing in de Google Analytics trackingcode. Hieronder leggen we uit hoe je deze aanpassing kunt (laten) doen in verschillende scenario’s:

Site speed sample rate instellen met de analytics.js trackingcode

Wanneer Google Analytics op je website staat via de analytics.js trackingcode, dan kun je site speed sample rate als volgt aanpassen:

<script>

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXXX-X', 'auto', {'siteSpeedSampleRate': 100});
ga('send', 'pageview');

</script>

Site speed sample rate instellen met de gtag.js trackingcode

Wanneer Google Analytics op je website staat via de gtag.js trackingcode, dan kun je site speed sample rate als volgt aanpassen:

<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-XXXXXXXX-X"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-XXXXXXXX-X', {'site_speed_sample_rate': 100});
</script>

Site speed sample rate instellen via Google Tag Manager

Staat Google Analytics op je website via Google Tag Manager? Dan kun je de instelling relatief eenvoudig toevoegen aan de Google Analytics instellingen:

Heeft site speed sample rate invloed op de sitesnelheid?

Er gaan allerlei verhalen rond dat deze functie een negatieve invloed heeft op de laadtijd van je website. Deze verhalen zijn voor zover wij weten niet waar. Wij hebben ook in de praktijk geen negatieve invloed kunnen ontdekken op de sitesnelheid.

Meer lezen over sitesnelheid?

Lees de tips over het analyseren van laadtijden en hoe je de website snelheid verbeteren kunt.