Profielen aanmaken in Google Analytics
In Google Analytics worden 2 soorten profielen onderscheiden:
- Profielen voor een nieuw domein: als je een dergelijk profiel aanmaakt in Google Analytics wordt er een nieuwe tracking code gegenereerd die je op de betreffende website moet installeren. Een nieuw profiel aanmaken voor een nieuw domein is met name zinvol wanneer je een ander domein in een apart profiel wilt doormeten. Voor subdirectories (bijvoorbeeld www.interpedia.nl/subdirecctory) volstaat een profiel voor een bestaand domein.
- Profielen voor een bestaand domein: dit type profiel is handig wanneer je een subdirectory wilt doormeten van een domein dat je al doormeet in Google Analytics. In dit geval genereert Google Analytics geen nieuwe tracking code en hoef je verder ook geen aanpassingen of wijzigingen door te voeren in de tracking code die geïnstalleerd is op de betreffende website. Met behulp van filters kun je in een profiel voor een bestaand domein instellen dat je alleen de subdirectory in het profiel wilt doormeten.
Een profiel maken voor een nieuw domein
Een nieuw profiel aanmaken voor een nieuw domein gaat als volgt in Google Analytics:
- Selecteer boven in Google Analytics een profiel van een Analytics account waarin je een nieuw profiel voor een nieuw domein wilt toevoegen.
- Klik linksonder op het tandwiel.
- Klik daarna op de blauwe button in het midden: ‘+ property maken’
- Vul alle gegevens in en klik op opslaan.
Een profiel aanmaken voor een nieuw domein
Een profiel maken voor een nieuw domein
Een profiel maken voor een bestaand domein
Een profiel aanmaken voor een bestaand domein is wat minder ingewikkeld:
- Selecteer rechtsboven een profiel waarvoor je een extra profiel wilt aanmaken
- Klik vervolgens op de button Beheerder.
- Klik daarna aan de rechterkant van het scherm op de knop ‘+Nieuw profiel’
- Vul in het nieuwe scherm alle gegevens in en klik op opslaan
Een nieuw profiel aanmaken voor een bestaand domein