Google Analytics tips en best practices
Google Analytics bevat veel functies en instellingen. Analytics gebruikers met weinig ervaring hebben vaak moeite met het vinden van de juiste instellingen en het adequaat inzetten van de mogelijkheden. Zelfs voor doorgewinterde Analytics gebruikers valt er iedere keer opnieuw wat te leren. In dit artikel volgt een overzicht met Google Analytics best practices. Dus geen ingewikkelde beschouwingen over functies die weinig toegevoegde waarde hebben voor de meeste gebruikers, maar een helder overzicht met Google Analytics tips die iedere gebruiker zou moeten kennen.
Overzicht Google Analytics tips
- Plaats een privacy reglement op de website. Dit is verplicht wanneer je Google Analytics gebruikt. Gebruik het statement van deze site als voorbeeld, u kunt deze gewoon kopiëren.
- Houd een digitaal logboek bij van belangrijke gebeurtenissen, zoals de start van een Ads campagne, een verzonden nieuwsbrief, of een SEO project. Lees meer over het bijhouden van Analytics annotaties.
- Zorg voor een goede structuur binnen het account.
- Analytics meet alleen het wat en het hoeveel, niet het ‘waarom’. Houd de context goed in de gaten: Een hoog bouncepercentage is vaak onwenselijk, maar niet altijd. Voor een pagina met alleen contactgegevens is een hoge bounce bijvoorbeeld niet erg. Bezoekers krijgen op zo’n pagina antwoord op hun vraag.
- Formuleer de doelstellingen van de website voor de organisatie en richt hier doelen voor in.
- Bedenk voortdurend waarom je analyses maakt en zet je bevindingen om in actiepunten.
- Gebruik de URL builder om nieuwsbrieven te meten in Google Analytics.
- Ontdek welke pagina’s de zwakke schakels vormen (uitstappunten) en houdt de bezoekers op je website langer vast door deze te verbeteren.
- Koppel je Ads account aan Analytics.
- Koppel je Bing Ads account, LinkedIn Advertentie account en Facebook advertentie account aan Analytics
- Maak een koppeling met Google Search Console, voorheen Google Web Master Tools voor extra SEO rapporten.
- Staar je niet blind op losse statistieken als bezoekers, hits, pageviews, etcetera, maar probeer trends te herkennen in het geheel.