Skip navigation Menu
Extra informatie

Het eigen bezoek uit rapportages filteren in Analytics

Het kan zijn dat een groot deel van de bezoekers op je site afkomstig is van jouw eigen collega’s. Vooral bij grotere organisaties is dat een bekend probleem. In de meeste gevallen wil je alleen het gedrag van (toekomstige) klanten analyseren, en niet je collega’s. Daarom kun je in Google Analytics eigen bezoek filteren uit je rapporten. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe dat moet.

Eigen verkeer uitsluiten in Google Analytics

Een belangrijke eerste stap is het achterhalen van je IP-adres of IP-reeks wanneer het een grotere organisatie betreft die je uit de resultaten wilt filteren. Een simpele zoekopdracht in Google op ‘Wat is mijn IP’ levert al de nodige informatie op. Ook kun je natuurlijk navraag doen bij de IT afdeling.

Wanneer je eenmaal weet wat je IP-adres is kun je in Google Analytics een filter aanmaken door de volgende stappen te doorlopen.

  • Ga naar ‘Beheerder’
  • Maak een nieuwe dataweergave aan en geef die een naam, bijvoorbeeld ‘zonder eigen verkeer’
  • Selecteer de nieuwe weergave die je gemaakt hebt
  • Klik onder de kolom ‘Weergave’ op Filters en klik daarna op de knop ‘Filter toevoegen’
  • Geef een naam op voor de Filter en kies daaronder voor ‘Uitsluiten’, ‘verkeer van de IP-adressen’, ‘die overeenkomen met’
  • Geef daaronder het IP-adres op
  • Klik op ‘Opslaan’
  • Vanaf dat moment worden alle bezoekers van de opgegeven IP-adressen uit de rapportages gefilterd.

Let op: Het filteren van IP-adressen werkt niet met terugwerkende kracht.

Belangrijk: Pas nooit een filter toe op de standaard weergave ‘Alle website gegevens’! Zorg ervoor dat deze altijd alle ruwe data bevat en maak voor filters een nieuwe dataweergave aan!

Reeks van IP-adressen uitsluiten

Sommige grotere kantoren maken gebruik van een reeks IP-adressen. In die gevallen is het niet voldoende om één enkel IP-adres uit te sluiten. Google heeft een eenvoudig te gebruiken tool ontwikkeld waarmee je kunt bepalen hoe je een reeks van IP-adressen kunt uitsluiten. De beschrijving vind je in de documentatie van Google Analytics, onder Reeks van IP-adressen uitsluiten.

Eigen bezoek uitsluiten op basis van serviceprovider of netwerk

Sinds de invoering van wetgeving rondom cookies wordt steeds vaker IP-anonimisering toegepast. Er wordt dan een klein stukje extra code toegevoegd aan de tracking code van Google Analytics op je website. IP-anonimisering zorgt ervoor dat IP-adressen anoniem worden verstuurd naar de servers van Google. Dit betekent ook dat het filteren van eigen bezoek op basis van IP-adres niet meer werkt.

Een alternatief is filteren op netwerknaam/serviceprovider. Dit werkt vaak alleen bij grotere organisaties. Je kiest dan bij het aanmaken van een filter voor filtertype ‘Aangepast’ en gebruikt het filterveld ‘Internetprovider’ (zie onderstaand screenshot). Je kunt deze serviceprovider in Google Analytics terugvinden in het rapport Doelgroep » Technologie » Netwerk. Je kunt het natuurlijk ook navragen bij je IT-afdeling.

Intern verkeer filteren serviceprovider