Skip navigation Menu
Extra informatie

Webteksten schrijven

Er bestaan verschillende mogelijkheden om teksten op websites te optimaliseren voor zoekmachines. Wij adviseren om de volgende vuistregels toe te passen bij webteksten schrijven:

  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord vooraan in de tekst
  • Streef naar een zoekwoord dichtheid van  4 – 5% (het aantal keren dat het zoekwoord voorkomt)
  • Zorg dat de belangrijke zoekwoorden regelmatig en goed verdeeld over de tekst terugkomen
  • Maak gebruik van synoniemen van de belangrijke zoekwoorden waarop de doelgroep ook zoekt
  • Vermijd vaktaal en jargon als uw doelgroep dat niet begrijpt
  • Maak het voordeel voor de bezoeker duidelijk
  • Focus op kwaliteit
  • Schrijf kort, bondig, pakkend en wervend
  • Verdeel in korte paragrafen van 4-5 regels met een kopje (H2)
  • Wissel af met plaatjes die ook geoptimaliseerd zijn

Geef elke pagina een stukje vaste tekst zodat een zoekmachine kan zien waar de pagina over gaat. Meer of minder woorden mag ook, als de zoekwoord dichtheid maar rond de 5% blijft. Dit percentage moet niet als een vaste regel gehanteerd worden. Soms is 2% genoeg en soms is 6% nodig. Maar zorg dat u niet hoger komt dan 6%, want dan wordt het gauw als spam gezien.

De kwaliteit van de webteksten staat voorop

SEO is belangrijk, maar het mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit van de teksten. Google is in staat om teksten te beoordelen op natuurlijk taalgebruik en zal het geforceerd gebruik van zoekwoorden herkennen en als negatief beoordelen. Het is belangrijk om één focus zoekwoord per pagina te kiezen en daar alle tekstelementen op af te stemmen. Het bepalen van de focus zoekwoorden begint met een zoekwoorden onderzoek. Gebruik ook wat synoniemen die Google als zodanig herkent en wijk niet al te veel af van het onderwerp. Google herkent natuurlijke taal rondom een bepaald thema.

Kort en bondig

Teksten worden vanaf een beeldscherm anders gelezen dan vanaf papier. Er wordt meer gescand. Schrijf uw teksten daarom kort, bondig en pakkend. Vraag u ook altijd af wat het doel is van de tekst; gaat het alleen om informatie of wilt u graag dat de bezoekers contact opnemen of iets kopen? Probeer daar rekening mee te houden in de teksten door er bijvoorbeeld een duidelijke ‘call to action’ in te verwerken.

Is het voordeel duidelijk? De aspirinetest

Goede webteksten schrijven is gebaseerd op gevoel, maar ook op het toepassen van een aantal eenvoudige regels. Eén daarvan is de aspirinetest.

Waarom gebruikt u Aspirine, tegen hoofdpijn of omdat er acetylsalicylzuur in zit?

Het goede antwoord is uiteraard: tegen hoofdpijn. Toch blijkt in de praktijk dat veel websites hun producten of diensten aanprijzen op een manier die het voordeel voor de bezoeker niet duidelijk maakt. Waarom zou je een pil slikken waar acetylsalicylzuur in zit als je hoofdpijn hebt? Pas die regel maar eens toe op de manier waarop uw producten of diensten worden aangeprezen en probeer u te verplaatsen in uw klant. Is het voordeel voor de klant direct helder en duidelijk?